نازنوروز مهرگانی این وبلاگ ازهمه کسانی که درعرصه ادبیات کشور فعال وصاحب نظر میباشند استقبال می کند ،همچنانکه به سالکان مبتدی این حوزه با احترام می نگرد و درخواست آنان را اجابت می نماید .گیلان پژوهان ومخصوصا تالش پژوهان وگویشوران تالشی در وبلاگ من سهم عمده ای دارند واین وبلاگ پژوهشهای آنان را ارج می گذاردوسعی درمعرفی آنان دارد.موسیقی سنتی نیز میتواند در حوزه کار ما باشد .صاحب این وبلاگ به صورت مستقیم وغیر مستقیم با دانشجویان زبان وادبیات فار سی وسایر رشته ها در ارتباط است و بدین جهت بعضی از پست ها رابه درخواست آنان دروبلاگ می آورم .به همین مناسبت سطح علمی مطالب میتواند نوسان داشته باشد.گاه به شکل تخصصی وگاه به صورت عام وهمه فهم. توفیق روز افزون برای همه . tag:http://mahbarkoohan.mihanblog.com 2017-07-27T12:51:59+01:00 mihanblog.com نقد الفبای تالشی- تاتی همواج 2017-06-28T18:34:44+01:00 2017-06-28T18:34:44+01:00 tag:http://mahbarkoohan.mihanblog.com/post/450 دکتراحمدرضا نظری چروده نقد الفبای تالشی- تاتی همواج نقد منظومۀ تالشی «شال و اسبه» از امین رحمانی 2017-06-28T18:20:24+01:00 2017-06-28T18:20:24+01:00 tag:http://mahbarkoohan.mihanblog.com/post/448 دکتراحمدرضا نظری چروده نقد منظومۀ تالشی «شال و اسبه» از امین رحمانی نقد منظومۀ تالشی «شال و اسبه» از امین رحمانی ]]> نقد اخبارنامه به تصحیح علی عبدلی 2017-06-28T18:14:08+01:00 2017-06-28T18:14:08+01:00 tag:http://mahbarkoohan.mihanblog.com/post/447 دکتراحمدرضا نظری چروده نقد اخبارنامه به تصحیح علی عبدلی نقد اخبارنامۀ مصحَّحِ علی عبدلی پاسخ به نقد حسینی از علی عبدلی منبع: حسینی، سیّدرضا. (1386)، «تالش در جنگ‌های ایران و روس»، کتاب ماه تاریخ و جغرافیا، شمارۀ 113، صص 58 - 67. نگاهی گذرا به قصّۀ نقد اخبارنامه: http://taleshen.ir نقد اخبارنامه به تصحیح علی عبدلی


نقد اخبارنامۀ مصحَّحِ علی عبدلی

پاسخ به نقد حسینی از علی عبدلی


منبع:

حسینی، سیّدرضا. (1386)، «تالش در جنگ‌های ایران و روس»، کتاب ماه تاریخ و جغرافیا، شمارۀ 113، صص 58 - 67.

نگاهی گذرا به قصّۀ نقد اخبارنامه: http://taleshen.ir ]]>
پاسخ به نقّاد موهوم «همواج»//دکتر محرم رضایتی کیشه‌خاله؛ استاد دانشگاه گیلان و سرپرست گروه «همواج» 2017-06-28T18:06:18+01:00 2017-06-28T18:06:18+01:00 tag:http://mahbarkoohan.mihanblog.com/post/446 دکتراحمدرضا نظری چروده پاسخ به نقّاد موهوم «همواج» روزگار تک‌صدایی‌ها، قهرمان‌سازی‌ها، پایه‌گذاری‌ها، و طرح نخستین و نخستین‌ها که به عصر اساطیر تعلق داشت، مدت‌هاست که از جامعه فرهنگی و مدنی تالش و تات رخت بربسته است به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیار میرزا دکتر محرم رضایتی کیشه‌خاله استاد دانشگاه گیلان و سرپرست گروه «همواج» در پی انتشار یک یادداشت انتقادی در نقد «الفبا و دستور خطّ تالشی و تاتی؛ همواج» در دیارمیرزا با ارسال جوابیه ای نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. دیارمیرزا ضمن انتشار این جواب 12.00

پاسخ به نقّاد موهوم «همواج»

روزگار تک‌صدایی‌ها، قهرمان‌سازی‌ها، پایه‌گذاری‌ها، و طرح نخستین و نخستین‌ها که به عصر اساطیر تعلق داشت، مدت‌هاست که از جامعه فرهنگی و مدنی تالش و تات رخت بربسته است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیار میرزا دکتر محرم رضایتی کیشه‌خاله استاد دانشگاه گیلان و سرپرست گروه «همواج» در پی انتشار یک یادداشت انتقادی در نقد «الفبا و دستور خطّ تالشی و تاتی؛ همواج» در دیارمیرزا با ارسال جوابیه ای نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. دیارمیرزا ضمن انتشار این جوابیه حق پاسخگویی را برای آقای عبدلی و سایر افرادی که نام آنها در این متن آمده قائل است.

اما متن ارسالی سرپرست گروه «همواج» بدین شرح است:

پس از خبر انتشار فایل «الفبا و دستور خطّ تالشی و تاتی؛ همواج» در آن پایگاه، در مورخه ۲۷/۰۳/۹۶، نقدی ظاهراً با نام سیدرضا حسینی در تاریخ ۰۳/۰۴/۹۶ درباره «همواج» منتشر شده ­است. از آنجاکه این نوشته موجب التباس موضوع و تشویش اذهان عمومی شده، لازم است برای تنویر افکار عمومی، مطالبی به عنوان پاسخ از طرف گروه همواج به اطلاع عموم برسد.

]]>
تدوین الفبا و دستور خط تالشی-تاتی (همواج) 2017-06-18T18:55:43+01:00 2017-06-18T18:55:43+01:00 tag:http://mahbarkoohan.mihanblog.com/post/440 دکتراحمدرضا نظری چروده تدوین الفبا و دستور خط تالشی-تاتی (همواج) تدوین نسخة نهایی الفبا و دستور خط تالشی و تاتی پس از دو ماه کار شبانه‌روزی مستمر در جلسة عمومی 04/03/1396 با حضور اغلب اعضای گروه «همواج» در محل پژوهشکده گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان به رای گذاشته شد و به اتفاق آراء به تصویب رسید. اینک فایل نهایی آن در فرمت pdf آماده است تا در اختیار همة صاحب‌نظران و کاربران محترم قرار بگیرد. قرار است نسخة مکتوب این فایل نیز همراه با مطالب، مقالات، بازتاب‌ها، عکس‌ها و... در آینده‌ای نزدیک در یک مجموعة نفیس تدوین الفبا و دستور خط تالشی-تاتی (همواج)

تدوین نسخة نهایی الفبا و دستور خط تالشی و تاتی پس از دو ماه کار شبانه‌روزی مستمر در جلسة عمومی 04/03/1396 با حضور اغلب اعضای گروه «همواج» در محل پژوهشکده گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان به رای گذاشته شد و به اتفاق آراء به تصویب رسید. اینک فایل نهایی آن در فرمت pdf آماده است تا در اختیار همة صاحب‌نظران و کاربران محترم قرار بگیرد. قرار است نسخة مکتوب این فایل نیز همراه با مطالب، مقالات، بازتاب‌ها، عکس‌ها و... در آینده‌ای نزدیک در یک مجموعة نفیس منتشر شود تا راهنمای جامع و الگوی مناسبی باشد در گسترش کتابت متون تالشی و تاتی، و همة اصحاب قلم تالش و تات و دیگر پژوهشگران این حوزه بهتر بتوانند از آن استفاده نمایند. این اثر پژوهشی نتیجة تبادل نظر، همدلی و تشریک مساعی بیست و پنج تن از استادان، پژوهشگران، ادبا، شاعران و هنرمدان تالش و تات از نواحی و گویشهای مختلف بوده است. سرپرستی گروه «همواج» را دکتر محرم رضایتی کیشه خاله از استادان دانشگاه گیلان که سردبیر دوفصلنامة علمی-پژوهشی «زبان فارسی و گویشهای ایرانی» است، برعهده دارند.

   براساس بیانیة پایانی، پایبندی به الفبا و دستور خط همواج بر اعضای گروه الزامی است. نیز به نویسندگان و نشریات حوزة تالشی و تاتی توصیه شده‌است برای یکپارچگی و وحدت رویه، مفاد آن را مبنای نشر آثار خود قرار دهند که ثمرة همدلی و همگویی، و عصارة سلیقه‌ها و رویه‌های پژوهشگران تالش و تات است. این نسخه که با عنوان نمادینِ «همواج» موسوم گشته است، به‌صورت آزمایشی تا یک سال به کار بسته می‌شود و پس از آن، کارگروه تخصصی با دریافت بازخوردها و نظرهای اصلاحی و تکمیلی می‌تواند در آن بازنگری کند. استفادة پژوهشی از این سند برای همه، البته با ذکر مأخذ آزاد است. ادامة مطلب


برچسب‌ها: «همواج», دکتر محرم رضایتی کیشه خاله, الفبا و دستور خط تالشی و تاتی, پژوهشکده گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان
]]>
شب نوش آفرین انصاری روز سه شنبه 9 خردادماه 1396 ساعت 17 در محل کانون زبان فارسی به همت مجله بخارا برگزار شد. 2017-06-04T23:42:43+01:00 2017-06-04T23:42:43+01:00 tag:http://mahbarkoohan.mihanblog.com/post/439 دکتراحمدرضا نظری چروده کانال انجمن ترویج زبان و ادب فارسی, [۰۳.۰۶.۱۷ ۱۴:۱۳] کانال انجمن ترویج زبان و ادب فارسی, [۰۳.۰۶.۱۷ ۱۴:۱۳]
]]>
درآمدی بر روایت شناسی در حوزه ی نقد ادبی با مروری بر داستان های کلاسیک و مدرن فارسی الهام حدادی 2017-06-04T21:15:35+01:00 2017-06-04T21:15:35+01:00 tag:http://mahbarkoohan.mihanblog.com/post/438 دکتراحمدرضا نظری چروده چکیده روایت شناسی یکی از شاخه های نقد ادبی و در اصل، بررسی دستور زبان حاکم بر روایت ها و بیشتر، روایت های داستانی است. این شاخه از دانش چارچوب و الگویی نظری- کاربردی برای تجزیه و تحلیل گونه های روایت فراهم می کند. در این جستار، روایت شناسی به عنوان الگویی عملی در تحلیل روایی داستان و متن معرفی می شود و مؤلفه های رویکرد روایت شناختی آن در برخی نمونه های داستانی فارسی تحلیل می شود؛ مانند «حکایت مکاران»، «ذکر بر دار کردن حسنک وزیر»، سه قطره خون، دو دنیا و بی وتن. نگارند چکیده

روایت شناسی یکی از شاخه های نقد ادبی و در اصل، بررسی دستور زبان حاکم بر روایت ها و بیشتر، روایت های داستانی است. این شاخه از دانش چارچوب و الگویی نظری- کاربردی برای تجزیه و تحلیل گونه های روایت فراهم می کند. در این جستار، روایت شناسی به عنوان الگویی عملی در تحلیل روایی داستان و متن معرفی می شود و مؤلفه های رویکرد روایت شناختی آن در برخی نمونه های داستانی فارسی تحلیل می شود؛ مانند «حکایت مکاران»، «ذکر بر دار کردن حسنک وزیر»، سه قطره خون، دو دنیا و بی وتن. نگارنده سعی کرده است به این دو هدف در جهت الگویی ساختاری- کاربردی در تحلیل داستان دست یازد: 1. امکان کاربرد عملی روایت شناسی؛ 2. ایجاد الگوی ساختار روایت شناسی در تحلیل آثار داستان فارسی. در نهایت، این الگو می تواند ساختاری هماهنگ از تحلیل روایت شناسی داستان به صورت مشخص نمایان کند.
کلیدواژه ها: روایت شناسی
چکیده

روایت شناسی یکی از شاخه های نقد ادبی و در اصل، بررسی دستور زبان حاکم بر روایت ها و بیشتر، روایت های داستانی است. این شاخه از دانش چارچوب و الگویی نظری- کاربردی برای تجزیه و تحلیل گونه های روایت فراهم می کند. در این جستار، روایت شناسی به عنوان الگویی عملی در تحلیل روایی داستان و متن معرفی می شود و مؤلفه های رویکرد روایت شناختی آن در برخی نمونه های داستانی فارسی تحلیل می شود؛ مانند «حکایت مکاران»، «ذکر بر دار کردن حسنک وزیر»، سه قطره خون، دو دنیا و بی وتن. نگارنده سعی کرده است به این دو هدف در جهت الگویی ساختاری- کاربردی در تحلیل داستان دست یازد: 1. امکان کاربرد عملی روایت شناسی؛ 2. ایجاد الگوی ساختار روایت شناسی در تحلیل آثار داستان فارسی. در نهایت، این الگو می تواند ساختاری هماهنگ از تحلیل روایت شناسی داستان به صورت مشخص نمایان کند.
کلیدواژه ها: روایت شناسی، نقد ادبی، داستان های کلاسیک و مدرن فارسی، زمان و مکان، شخصیت پردازی، کانونی شدگی، بازنمایی گفتار و اندیشه.

،

]]>
دکتر محمد امین ریاحی 2017-06-03T13:45:24+01:00 2017-06-03T13:45:24+01:00 tag:http://mahbarkoohan.mihanblog.com/post/433 دکتراحمدرضا نظری چروده کانال انجمن ترویج زبان و ادب فارسی, [۲۸.۰۵.۱۷ ۰۸:۲۴]محمد امین ریاحی ، نویسنده ، ادیب ، مورخ و پژوهشگر ایرانی در روز یازدهم خرداد به سال 1302 هجری شمسی در خوی در یکی از خاندان‌های قدیمی این شهر متولد شد . محمد امین ریاحی دوره‌های تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در خوی گذراند . محمد امین ریاحی پس از آغاز جنگ جهانی دوم و اشغال آذربایجان توسط نیروهای خارجی ، در سال 1321 برای ادامه تحصیل به تهران رفت و دوره دانشسرای مقدماتی را گذراند . ریاحی سپس به ادامهٔ تحصیل در دانشسرای عالی و دانشکدهٔ ادبیات دانشگا کانال انجمن ترویج زبان و ادب فارسی, [۲۸.۰۵.۱۷ ۰۸:۲۴]
محمد امین ریاحی ، نویسنده ، ادیب ، مورخ و پژوهشگر ایرانی در روز یازدهم خرداد به سال 1302 هجری شمسی در خوی در یکی از خاندان‌های قدیمی این شهر متولد شد . محمد امین ریاحی دوره‌های تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در خوی گذراند . محمد امین ریاحی پس از آغاز جنگ جهانی دوم و اشغال آذربایجان توسط نیروهای خارجی ، در سال 1321 برای ادامه تحصیل به تهران رفت و دوره دانشسرای مقدماتی را گذراند . ریاحی سپس به ادامهٔ تحصیل در دانشسرای عالی و دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه تهران پرداخت . محمد امین ریاحی طی دوره تحصیل در دانشکدهٔ ادبیات ، از درس‌های نسل اول اساتید برجستهٔ این دانشگاه از جمله بدیع‌الزمان فروزانفر ، عباس اقبال آشتیانی ، ملک‌الشعرا بهار ، احمد بهمنیار ، عبدالعظیم قریب و ابراهیم پورداود بهره گرفت . پس از آنکه در سال 1327 دوره لیسانس زبان و ادبیات فارسی را به پایان رساند ، تحصیل در دورهٔ دکتری را آغاز کرد . محمد امین ریاحی در سال 1337 پس از دفاع از رسالهٔ دکتری خود با موضوع « تحقیق و تصحیح مرصادالعباد نجم‌الدین رازی » به راهنمایی فروزانفر ، درجه دکتری در زبان و ادبیات فارسی گرفت .از مشهورترین تألیفات محمد امین ریاحی می‌توان به « سرچشمه‌های فردوسی‌ شناسی » ، « گلگشت در شعر و اندیشه حافظ » ، « تاریخ خوی » و « زبان و ادب فارسی در قلمرو عثمانی » اشاره کرد که از نظر اصالت و دقت نظرهای ابرازشده مورد توجه ادب‌شناسان قرار داشته‌ است . آثار محمد امین ریاحی در حوزه شناسایی و تصحیح متون کهن فارسی ، و کوشش‌های ریاحی در این زمینه همچون مرصادالعباد ، نزهةالمجالس ، شش فصل علاوه بر آن‌که راهگشای پژوهندگان متون فارسی از نظر روش تحقیق و تصحیح بوده ، با توجه به یافته‌های تحقیقی ارائه‌ شده در مقدمه‌ها و تعلیقات همواره مورد استفاده و استناد پژوهشگران در حوزه‌های ادب و تاریخ و فرهنگ ایران قرار داشته‌ است . فصل مهمی از فعالیت‌های علمی و پژوهشی محمد امین ریاحی مربوط به شاهنامه و فردوسی بوده‌ است .....https://t.me/anjomanetarvijefar]]>
نخستین همایش نشانه شناسی فرهنگ و هنر و ادبیات، مهر ۹۶ 2017-06-02T16:20:59+01:00 2017-06-02T16:20:59+01:00 tag:http://mahbarkoohan.mihanblog.com/post/432 دکتراحمدرضا نظری چروده اطلاعات برگزاری همایش اطلاعات برگزاری همایشفراخوان مقاله نخستین همایش نشانه شناسی فرهنگ و هنر و ادبیات، مهر ۹۶، دانشگاه شهید بهشتی ]]> آبشاری در دل جنگل‌های گیلان) پره سر بزرگ 2017-05-27T04:52:03+01:00 2017-05-27T04:52:03+01:00 tag:http://mahbarkoohan.mihanblog.com/post/431 دکتراحمدرضا نظری چروده آبشار ویسادار پره سر آبشاری در دل جنگل‌های گیلان) پره سر بزرگ


آبشاری در دل جنگل‌های گیلان
) پره سر بزرگ

]]>
یعقوب لیث نخستین شهریار ایرانیِ احیاگر زبان پارسی 2017-05-26T10:13:01+01:00 2017-05-26T10:13:01+01:00 tag:http://mahbarkoohan.mihanblog.com/post/430 دکتراحمدرضا نظری چروده مجسمه یعقوب لیث صفارییعقوب لیث را نخستین شهریار ایرانیِ احیاگر زبان پارسی، پس از فروپاشی شاهنشاهی ساسانیان می‌دانند. وقتی شاعری بنا بر رسم زمان قصیده‌ای به عربی در مدح او سرود، وی او را ملامت کرد که چرا به زبانی که نمی‌فهمد برایش شعر سروده‌است. با شنیدن این سخن، محمد بن وصیف که ادارهٔ امور دیوان یعقوب را بر عهده داشت، قصیده‌ای به فارسی در مدحش سرود و این قصیده (براساس روایت مؤلف ناشناس تاریخ سیستان که قصیده را نقل نموده) آغاز سرودن شعر درباری به این زبان گردید
  • مجسمه یعقوب لیث صفاری
یعقوب لیث را نخستین شهریار ایرانیِ احیاگر زبان پارسی، پس از فروپاشی شاهنشاهی
  • مجسمه یعقوب لیث صفاری
    یعقوب لیث را نخستین شهریار ایرانیِ احیاگر زبان پارسی، پس از فروپاشی شاهنشاهی ساسانیان می‌دانند. وقتی شاعری بنا بر رسم زمان قصیده‌ای به عربی در مدح او سرود، وی او را ملامت کرد که چرا به زبانی که نمی‌فهمد برایش شعر سروده‌است. با شنیدن این سخن، محمد بن وصیف که ادارهٔ امور دیوان یعقوب را بر عهده داشت، قصیده‌ای به فارسی در مدحش سرود و این قصیده (براساس روایت مؤلف ناشناس تاریخ سیستان که قصیده را نقل نموده) آغاز سرودن شعر درباری به این زبان گردید

    ]]>
    آرامش درتولد یک واژه //لیلا رحمتیان 2017-05-26T05:23:10+01:00 2017-05-26T05:23:10+01:00 tag:http://mahbarkoohan.mihanblog.com/post/429 دکتراحمدرضا نظری چروده آرامش گاهی در تصویر یک هیجاندر ابتدای یک نگاه در تولد یک واژه یا نهایت یک جمله می نشیند بر صدایی که تو پیگرد قانو نی اش کردی....#لیلا_رحمتیان آرامش گاهی در تصویر یک هیجان
    در ابتدای یک نگاه 
    در تولد یک واژه 
    یا نهایت یک جمله 
    می نشیند بر 
    صدایی که تو 
    پیگرد قانو نی اش کردی....
    #لیلا_رحمتیان ]]>
    نقش شاعران در تاریخ 2017-05-17T13:24:01+01:00 2017-05-17T13:24:01+01:00 tag:http://mahbarkoohan.mihanblog.com/post/422 دکتراحمدرضا نظری چروده بسیاری از شاعران و سرایندگان در طول تاریخ، نقش مهم و کلیدی را در تحریک احساسات و عواطف فرمانروایان و عموم مردم در راستای خواسته‌های خود ایفا کرده‌اند. به عنوان نمونه، شعر معروف رودکی را مثال می‌آوریم که باعث شد پادشاه معاصرش، برای سفر به سوی بخارا مصمّم گردد: بسیاری از شاعران و سرایندگان در طول تاریخ، نقش مهم و کلیدی را در تحریک احساسات و عواطف فرمانروایان و عموم مردم در راستای خواسته‌های خود ایفا کرده‌اند. به عنوان نمونه، شعر معروف رودکی را مثال می‌آوریم که باعث شد پادشاه معاصرش، برای سفر به سوی بخارا مصمّم گردد: ]]> کنفرانس زبان وادبیات فارسی 5 شهیدبهشتی تهران 2017-05-04T04:13:39+01:00 2017-05-04T04:13:39+01:00 tag:http://mahbarkoohan.mihanblog.com/post/418 دکتراحمدرضا نظری چروده   ♦ ورود به سامانه کاربران     ♦ ورود به سامانه داوری مقالات صفحه اصلی+ | درباره کنگره+ | ثبت نام و ارسال مقاله| اطلاع رسانیپرسش های متداولاخبارفایل هاثبت نام در کنگرهراهنمای نگارش مقالاتورود به سامانه کاربران+ | راه ارتباطیتماس با ماپیشنهاداتامتیازات و گواهی نامه ها+ سوابق کنگره های گذشتهگالری عکسپوسترهای گذشتهتمبرهای رونمایی شدهانتشارات ISSUUمجموعه مقال   ♦ ورود به سامانه کاربران     ♦ ورود به سامانه داوری مقالات





      
    روز شمار همایش

    114


      برگزار کنندگان

      حامیان و کمیته علمی از:

    ]]>
    شبهای بخارا 2017-04-29T16:05:54+01:00 2017-04-29T16:05:54+01:00 tag:http://mahbarkoohan.mihanblog.com/post/417 دکتراحمدرضا نظری چروده http://bukharamag.com/topics/bukhara_eveningshttp://bukharamag.com/topicsbukhara_eveningبرای دسترسی به شبهای بخارا به لینک زیر مراجعه نمایید
    http://bukharamag.com/topics/bukhara_eveningshttp://bukharamag.com/topics
    bukhara_evening


      • برای دسترسی به شبهای بخارا به لینک زیر مراجعه نمایید

    ]]>
    Ahmadreza Nazari Charvadeh a , Akbar shojaie b//Paradox in the poems of Fereydoun Tavallali and Fereydoun Moshiri about death and life 2017-04-28T06:23:03+01:00 2017-04-28T06:23:03+01:00 tag:http://mahbarkoohan.mihanblog.com/post/412 دکتراحمدرضا نظری چروده EUROPE 2016 Paradox in the poems of Fereydoun Tavallali and Fereydoun Moshiri about death and life Ahmadreza Nazari Charvadeh a , Akbar shojaie b aPayame Department of Humanities Sciences, Faculty of Persian language and literature,Islamic Azad University of Astara, Iran b Department of Humanities Sciences, Faculty Of Persian language and literature,Islamic Azad University of Astara, Iran Abstrac Contemporary Persian poem has had vicissitudinous periods and great and expan

    EUROPE 2016 Paradox in the poems of Fereydoun Tavallali and Fereydoun Moshiri about death and life


    Ahmadreza Nazari Charvadeh a , Akbar shojaie b



     aPayame Department of Humanities Sciences, Faculty of Persian language and literature,Islamic Azad University of Astara, Iran
     b Department of Humanities Sciences, Faculty Of Persian language and literature,Islamic Azad University of Astara, Iran














    Abstrac
     Contemporary Persian poem has had vicissitudinous periods and great and expanded attempts from various aspects caused its creation . In this regard , transformation in Persian poem patterns , was not just gains of Nima and his followers ; but this evolution in prosodic system was considered the easiest work for modernists .Emerging innovative poets in the field of style and content generated new concepts in the field of new terms and interpretations into Persian poem body . Nima influenced on young and modernist poets in his era form various aspects and since then a group of passionate youth helped him , promote and interpret his new theories . Fereydoun Tavallali and Fereydoun Moshiri were among contemporary poets who believed Nima and contributed to raise new poems of Nima by attempt in the field of lyrical poetry . The political situation in Pahlavi era was also effective .Oppression and injustice changed the path of contemporary poem towards society and the boring troubles found his path into the works of poems especially romantics. They became pessimist towards the life ; they lost their hope and eventually for surviving from this terrible situation , accepted death . The internal paradoxes of two contemporary poets : Tavallali and Moshiri about life and death have been investigated in their works . The obtained results could introduce significant information about amorist Tavallali and tender-hearted Moshiri and their fear from death . Keywords: contemporary poet , romantics , death , life , Tavallali , Moshiri;
    ]]>
    آقا اجازه!//نامه ی یکی ازبهترین شاگردان دبیرستانی وفیلسوف این زمان ابراهیم محمدی- 2017-04-24T18:40:33+01:00 2017-04-24T18:40:33+01:00 tag:http://mahbarkoohan.mihanblog.com/post/408 دکتراحمدرضا نظری چروده سلامآقا اجازه!آقا! نمی د انم چگونه آغاز کنم فقط همین می دانم هرچه  بگویم و بنویسم زیره به کرمان بردن است فقط می دانم هنوز آهنگ  درس کلاس ادبیات سال چهارم دبیرستان شهید مصطفی خمینی میمه در گوشم زمزمه می شود و این نه تنها من بلکه هر کس آن کلاس را درک کرده است می داند و باز گو می کند جناب آقای نظری نمی خواهم از واژه استاد برایتان استفاده کنم چون احساس می کنم دورمان می کند  آری واژه معلم ادبیات برایم خوش آهنگ تر است و آن حس نوستالیژیکم را بهتر به وجد می آورد اما فقط ادیبات نبود اگر
    سلام
    آقا اجازه!


    آقا! نمی د انم چگونه آغاز کنم فقط همین می دانم هرچه  بگویم و بنویسم زیره به کرمان بردن است فقط می دانم هنوز آهنگ  درس کلاس ادبیات سال چهارم دبیرستان شهید مصطفی خمینی میمه در گوشم زمزمه می شود و این نه تنها من بلکه هر کس آن کلاس را درک کرده است می داند و باز گو می کند جناب آقای نظری نمی خواهم از واژه استاد برایتان استفاده کنم چون احساس می کنم دورمان می کند  آری واژه معلم ادبیات برایم خوش آهنگ تر است و آن حس نوستالیژیکم را بهتر به وجد می آورد اما فقط ادیبات نبود اگر یادتان باشد فلسفه منطق هم تدریس می کردید و هنوز نوشته ای که  پای نمره 20در درس فلسفه سال سوم دبرستانم نوشته اید را به یاد دارم  که نوشتید ذهن فلسفی شما را می پسندم و هنوز من به فلسفه علاقه دار م و احساس توانایی می کنم و در کنکور سراسری سال 84من نود و سه درصد ادبیات خط زدم و آن را مدیون تدریس پر جذبه شما بودم ما حق استادی و شاگردی از شما تشکر می کنیم و همیشه شما را به یاد داریم این را می توانم از طرف قاطبه دانش آموزان آن سال ها بگویم
    هرچند بی ادبی است می خواهم با آن ذوق سرشار ادبی خویش برایم بنویسی و من این شعر را که زمانی در دانشگاه بودم درپایان جواب نامه ای که برایم نوشته بودی و هنوز آن دستخط رادارم تقدیم می کنم

    حال خونین دلان که گوید باز
    و از فلک خون خم که جوید باز
    شرمش از چشم می پرستان باد
    نرگس مست اگر بروید باز
    جز فلاطون خم نشین شراب
    سر حکمت به ما که گوید باز
    هر که چون لاله کاسه گردان شد
    زین جفا رخ به خون بشوید باز
    نگشاید دلم چو غنچه اگر
    ساغری از لبش نبوید باز
    بس که در پرده چنگ گفت سخن
    ببرش موی تا نموید باز
    گرد بیت الحرام خم حافظ
    گر نمیرد به سر بپوید باز



    برایت موفقیت را آرزو دارم
    شاگرد شما
    ابراهیم محمدی- سال چهارم دبیرستان شهید مصطفی خمینی میمه

    این نامه را ابراهیم محمدی مدرس دانشگاه وکارشناس ارشد فلسفه
    ودانشجوی دکتری در5سال پیش برام فرستاده بود وسخن از24 سال پیش است که من دبیر درایلام شهرمیمه بودم.ونوشته درعنوان نامه

    ابراهیم محمدی شاگرد سال های نه چندان دور شما در دبیرستان شهید مصطفی خمینی شهر میمه
    ]]>
    اکسیژن صبح بخیر//حنا منتظری 2017-04-22T15:33:06+01:00 2017-04-22T15:33:06+01:00 tag:http://mahbarkoohan.mihanblog.com/post/407 دکتراحمدرضا نظری چروده بگذار تمام شهر بدانند که صبح بخیر هایتاکسیژن اول صبح من است اگر صبحی نفسم بند آمد به دنبال دکتر نروندترا برایم بیاورند بگذار تمام شهر

    بدانند که صبح بخیر هایت

    اکسیژن اول صبح من است

    اگر صبحی نفسم بند آمد

    به دنبال دکتر نروند

    ترا برایم بیاورند




    ]]>
    به انتظار چشمانت شاعر شدم//حنامنتظری 2017-04-22T14:59:27+01:00 2017-04-22T14:59:27+01:00 tag:http://mahbarkoohan.mihanblog.com/post/406 دکتراحمدرضا نظری چروده میدانی چرا شاعر شدم؟چون تو سرجایت نبودیمیان سینه ام بودی اما کنارم نبودی دقیقا زمانی که انتظارم شروع شدمن نیز شاعر شدم انتظار اتفاق خوبی بود برایم چون به انتظار چشمانت شاعر شدم میدانی چرا شاعر شدم؟

    چون تو سرجایت نبودی

    میان سینه ام بودی

    اما کنارم نبودی

    دقیقا زمانی که انتظارم شروع شد

    من نیز شاعر شدم

    انتظار اتفاق خوبی بود برایم

    چون به انتظار چشمانت شاعر شدم

    ]]> توانائی مولوی در لغت سازی، یكی از مهارت های سبكی زبانی او سیده فاطمه مكی، دكتر محمد علی گذشتی ص 219 2017-04-21T15:03:54+01:00 2017-04-21T15:03:54+01:00 tag:http://mahbarkoohan.mihanblog.com/post/405 دکتراحمدرضا نظری چروده  توانائی مولوی در لغت سازی، یكی از مهارت های سبكی زبانی او سیده فاطمه مكی، دكتر محمد علی گذشتی    ص 219  مجله علمی پژوهشیسبک شناسی نظم ونثر متون فارسی  


     توانائی مولوی در لغت سازی، یكی از مهارت های سبكی زبانی او سیده فاطمه مكی، دكتر محمد علی گذشتی    ص 219 
    مجله علمی پژوهشی
    سبک شناسی نظم ونثر متون فارسی
      

    ]]>
    درباره ی ساخت و ریشه شناسی چند فعل تالشی//جامعه شناسی طنز حافظ//نظری چروده، احمدرضا؛ 2017-04-17T14:53:05+01:00 2017-04-17T14:53:05+01:00 tag:http://mahbarkoohan.mihanblog.com/post/404 دکتراحمدرضا نظری چروده جامعه شناسی طنز حافظ مقاله 9، دوره 2، 4 (74زمستان 1388)، زمستان 1388، صفحه 115-133   اصل مقاله (216 K) نوع مقاله: مقاله پژوهشی نویسندگان احمدرضا نظری چروده* ندارد چکیده بزرگترین مصیبت عصر حافظ که مردم گریبانگیر آن هستند ریاکاری و تزویـر در دیـن و عرفـان اسـت ونهادهای اجتماعی جامعه حافظ خود گرفتار این ریا و تزویر می باشند . نهادهایی مثل محتـسب، واعـظ، صـوفی،زاهد و شیخ و فقیه و مدرسه، پادشاه و

    جامعه شناسی طنز حافظ

    مقاله 9، دوره 2، 4 (74زمستان 1388)، زمستان 1388، صفحه 115-133  XML اصل مقاله (216 K) نوع مقاله: مقاله پژوهشی نویسندگان احمدرضا نظری چروده* ندارد چکیده بزرگترین مصیبت عصر حافظ که مردم گریبانگیر آن هستند ریاکاری و تزویـر در دیـن و عرفـان اسـت و
    نهادهای اجتماعی جامعه حافظ خود گرفتار این ریا و تزویر می باشند . نهادهایی مثل محتـسب، واعـظ، صـوفی،
    زاهد و شیخ و فقیه و مدرسه، پادشاه و قاضی . هر کدام به اندازه قدرتی که در جامعه از آن برخوردار هستند، ریا و
    تظاهر می ورزند و فسخ و فجور می کنند . حافظ با درایت و تیز بینی خاص خود همه اینان را در ترازوی نقد خـود
    چنان ماهرانه می سنجد که هیچ کدام از دیده تیز بین او پنهان نمی ماند . حافظ شاعری رئالیست اسـت . بهتریـن
    راه مبارزه را با این گروهها حربه ای به نام طنز می داند . طنز که رویه ای خنده آور و درون مایه ای نیش دار و بیـدار
    کننده دارد، بهترین حربه حافظ برای در هم شکستن حقه بازی صوفی، فسق و فجور محتـسب، عجـب و غـرور
    زاهد، نماز دروغین شیخ و مفتی و فقیه مدرسه و حرام خواری شان و رشوه گرفتن قاضی، طنز است . چرا که حافظ
    می خواهد جامعه را از آلودگی ها پاک کند و در این کار به اوج موفقیت رسیده است
    کلیدواژگان طنز؛ محتسب؛ صوفی؛ خرقه؛ زاهد؛ شیخ؛ واعظ؛ فقیه مدرسه؛ پادشاه؛ امام خواجه؛ قاضی
    آمار
    تعداد مشاهده مقاله: 633
    تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 958

    ]]>
    مقایسه گفتمان رمان طوبا و معنای شب و الصبّار درخصوص زنان//احمدرضا نظری چروده 1؛ مهدی کارگر 2017-04-16T13:04:44+01:00 2017-04-16T13:04:44+01:00 tag:http://mahbarkoohan.mihanblog.com/post/402 دکتراحمدرضا نظری چروده مقایسه گفتمان رمان طوبا و معنای شب و الصبّار درخصوص زنان//◊ فصلنامه علمی پژوهشی زن و فرهنگ/سال هشتم. شماره 30 .زمستان 1395مقاله 5، دوره 8، شماره 30، زمستان 1395، صفحه 75-90  اصل مقاله (1700 K)نوع مقاله: مقاله اصلینویسندگاناحمدرضا نظری چروده  1؛ مهدی کارگر21گروه زبان و ادبیات فارسی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا2گروه فرهنگ و زبانهای باستانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراچکیدهمقایسه گفتمان رمان طوبا و معنای شب و الصبّار درخصوص زنان هدف این پژوهش مقایسه گفتما مقایسه گفتمان رمان طوبا و معنای شب و الصبّار درخصوص زنان//◊ فصلنامه علمی پژوهشی زن و فرهنگ/سال هشتم. شماره 30 .زمستان 1395مقاله 5، دوره 8، شماره 30، زمستان 1395، صفحه 75-90  XMLاصل مقاله (1700 K)نوع مقاله: مقاله اصلینویسندگاناحمدرضا نظری چروده  1؛ مهدی کارگر21گروه زبان و ادبیات فارسی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا2گروه فرهنگ و زبانهای باستانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراچکیدهمقایسه گفتمان رمان طوبا و معنای شب و الصبّار درخصوص زنان
     هدف این پژوهش مقایسه گفتمان رمان های طوبا ومعنای شب شهرنوش پارسی پور والصبار سحرخلیفه بوده است. پارسی پور ازجمله داستان نویسان ایرانی است که در آثار خودبه شیوه ای گوناگون درپی بیان حقوق ازدست رفته زنان بوده، هم چنین سحرخلیفه، رمان نویس معاصر فلسطینی، مشکلات زنان درجوامع کشورهای عربی رادرآثارش مطرح کرده است. در تحقیق حاضر طرح پژوهش تحلیلی- توصیفی است، نتایج این پژوهش نشان داد که، به زعم هر دو نویسنده، زنان مورد احترام قرار دارند امّا نگاه مردان به آن‌ها یک نگاه مِلکی و مالی است. درهر دو رمان، زنان را به دانش‌اندوزی و اندیشیدن فراخوانده‌اند؛ به این دلیل که کم‌دانشی و عدم آگاهی، دو عامل اساسی تحقیر زنان در جوامع مردسالار است. پارسی‌پور عشق را حقّ زنان می‌داند، در حالی که تأکید خلیفه، بیشتر بر میهن-دوستی و مبارزه با اشغالگران برای وطن می‌باشد.واژگان کلیدی: شیوه بازنمایی سخنان، رمان طوبا ومعنای شب،الصبار .کلیدواژه هاشیوه بازنمایی سخنان؛ رمان طوبا ومعنای شب؛ الصبارموضوعاتادبیات فارسی
    2 ]]>
    مستی و راستی... //حنامنتظری 2017-03-29T08:30:30+01:00 2017-03-29T08:30:30+01:00 tag:http://mahbarkoohan.mihanblog.com/post/401 دکتراحمدرضا نظری چروده پیک ها رفته بالا... میگن مستی و راستی... اولین سلامتی را خودم میگمبسلامتی خودم که وقتی اولین باربغلش کردمچشم و دلمو برای همیشه توی بغلش جا گذاشتممیگن مستی و راستی تو خدای منیحنامنتظری پیک ها رفته بالا...
    میگن مستی و راستی...
    اولین سلامتی را خودم میگم
    بسلامتی خودم که وقتی اولین باربغلش کردم
    چشم و دلمو برای همیشه توی بغلش جا گذاشتم
    میگن مستی و راستی
    تو خدای منی

    حنامنتظری

    ]]> عیدی //حنا منتظری 2017-03-29T05:26:51+01:00 2017-03-29T05:26:51+01:00 tag:http://mahbarkoohan.mihanblog.com/post/400 دکتراحمدرضا نظری چروده چقدر کودک شده ام درست مانند سن هفت سالگی ام کوچه به کوچه میگردم که عیدی بگیرم اما همش بهانه است خانه به خانه دنبال تو میگردم شاید خدا دلش بسوزد بادیدن پاهای من و ترا به من عیدی بدهد چقدر کودک شده ام


    درست مانند سن هفت سالگی ام


    کوچه به کوچه میگردم که عیدی بگیرم


    اما همش بهانه است


    خانه به خانه دنبال تو میگردم


    شاید خدا دلش بسوزد


    بادیدن پاهای من


    و ترا به من عیدی بدهد


    ]]> چشمان یار//حنا منتظری 2017-03-29T05:22:57+01:00 2017-03-29T05:22:57+01:00 tag:http://mahbarkoohan.mihanblog.com/post/399 دکتراحمدرضا نظری چروده

    گفتم :ای ساقی دیگر برایم می نریزمن با چشمان یارم مست میشومگفت : چشمان یار مستی نداردتو مجنون شده ای و دلت خبر ندارد گفتم :ای ساقی دیگر برایم می نریز

    من با چشمان یارم مست میشوم

    گفت : چشمان یار مستی ندارد

    تو مجنون شده ای و دلت خبر ندارد


    ]]>
    سال1396 ونوروزپیروز مبارک 2017-03-22T13:42:10+01:00 2017-03-22T13:42:10+01:00 tag:http://mahbarkoohan.mihanblog.com/post/398 دکتراحمدرضا نظری چروده سال1396 ونوروزپیروز برهمه ایرانیان وفارسی زبانان دنیاوهمه دوستداران آیین نوروزی مبارک باشد.صاحب این وبلاگ آرزومنداست این سال همراه وقرین شادی  وسروروسلامتی وکامیابی برای ایرانیان درهمه جای دنیا باشد.ازخداوند قادرتوانا صحت وسلامتی برای همه خواهان است.دنیا وخوشی های دنیا به کامتان باشد. سال1396 ونوروزپیروز برهمه ایرانیان

    وفارسی زبانان دنیاوهمه دوستداران

    آیین نوروزی مبارک باشد.صاحب این وبلاگ

    آرزومنداست این سال همراه وقرین شادی

     وسروروسلامتی وکامیابی برای ایرانیان

    درهمه جای دنیا باشد.ازخداوند قادرتوانا

     صحت وسلامتی برای همه خواهان

    است.دنیا وخوشی های دنیا به کامتان باشد.


    ]]>
    خدا بگوید دلنوشته حنا منتظری وشمه سرایی 2017-03-14T05:35:24+01:00 2017-03-14T05:35:24+01:00 tag:http://mahbarkoohan.mihanblog.com/post/397 دکتراحمدرضا نظری چروده میخواهم تا سحر بیدار بمانمدعا کنم تا قیامت کنارت بمانمازخدا خواهم در تقدیرم نبودی زنده نمانمکاش خدا بگوید که همیشه کنارت بمانم میخواهم تا سحر بیدار بمانم

    دعا کنم تا قیامت کنارت بمانم

    ازخدا خواهم در تقدیرم نبودی زنده نمانم

    کاش خدا بگوید که همیشه کنارت بمانم

    ]]>
    چشمانت گورمن//احمدرضانظری چروده 2017-03-14T05:17:38+01:00 2017-03-14T05:17:38+01:00 tag:http://mahbarkoohan.mihanblog.com/post/396 دکتراحمدرضا نظری چروده چشمانت گورمنوصیت میکنماگر برای هرکسی جز چشمانتفداشوم مرا خوراک کوسه ها کننداما اگر فدای چشمان تو شومدرچشمانت تا ابد بمانم وخاک گوری نداشته باشماحمدرضانظری چروده چشمانت گورمن

    وصیت میکنم

    اگر برای هرکسی جز چشمانت

    فداشوم

    مرا خوراک کوسه ها کنند

    اما اگر فدای چشمان تو شوم

    درچشمانت تا ابد بمانم

    وخاک گوری نداشته باشم


    احمدرضانظری چروده
    ]]>
    کفر چشمانت ./حنا منتظری وشمه سرایی 2017-03-12T18:46:47+01:00 2017-03-12T18:46:47+01:00 tag:http://mahbarkoohan.mihanblog.com/post/395 دکتراحمدرضا نظری چروده کفر چشمانت ./حنا منتظری وشمه سرایی برای از دست دادن ایمانم چشمان تو کافیستطوری مستت میشم که میتوان تیر را از پایمبیرون بیاورن کفر چشمانت ./حنا منتظری وشمه سرایی
    برای از دست دادن ایمانم
    چشمان تو کافیست

    طوری مستت میشم
    که میتوان تیر را از پایم
    بیرون بیاورن

    ]]>
    مرهم دردهای کهنه(حنا منتظری وشمه سرایی) 2017-03-12T18:43:57+01:00 2017-03-12T18:43:57+01:00 tag:http://mahbarkoohan.mihanblog.com/post/394 دکتراحمدرضا نظری چروده مرهم دردهای کهنه ام در چشمان توست پلکی بزن سمت منچیزی نگو ...چشمانت درمان تمام دردهای من است مرهم دردهای کهنه ام

    در چشمان توست

    پلکی بزن سمت من

    چیزی نگو ...

    چشمانت درمان تمام دردهای من است

    ]]>