نازنوروز مهرگانی
اعتلای زبان وادبیات میهن عزیزم وپاسداشت بزرگان ادبی وعلمی این مملکت ،نیز همه پژوهشگران ادبیات در ایران و دنیا
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


این وبلاگ ازهمه کسانی که درعرصه ادبیات کشور فعال وصاحب نظر میباشند استقبال می کند ،همچنانکه به سالکان مبتدی این حوزه با احترام می نگرد و درخواست آنان را اجابت می نماید .گیلان پژوهان ومخصوصا تالش پژوهان وگویشوران تالشی در وبلاگ من سهم عمده ای دارند واین وبلاگ پژوهشهای آنان را ارج می گذاردوسعی درمعرفی آنان دارد.موسیقی سنتی نیز میتواند در حوزه کار ما باشد .صاحب این وبلاگ به صورت مستقیم وغیر مستقیم با دانشجویان زبان وادبیات فار سی وسایر رشته ها در ارتباط است و بدین جهت بعضی از پست ها رابه درخواست آنان دروبلاگ می آورم .به همین مناسبت سطح علمی مطالب میتواند نوسان داشته باشد.گاه به شکل تخصصی وگاه به صورت عام وهمه فهم. توفیق روز افزون برای همه .

مدیر وبلاگ :دکتراحمدرضا نظری چروده
مطالب اخیر
نظرسنجی
به کدامیک از موضوعات زیر بیشتر علاقه مند هستید؟











 

شماره ی نوشته: ۴۴ / ۱۵

علی رهبر

سوگند و رد پای آن در ادبیات فارسی (۱)

(بخش نخست)

جز راست مگوی گاه و بیگاه / تا حاجت نیایدت به سوگند (ناصر خسرو) (۲)

در روزگاران قدیم و دوران های كهن راه های گوناگونی برای رفع و حل اختلاف ها و ادعاهای مردمان مرسوم و متداول بوده است كه یكی از آن ها نبرد تن‌به‌تن یا Duell و دیگری (Ordal  (۳ است كه ما آن ‌را به پهلوی ور (var  (۴ می‌خوانده‌ایم و هنوز هم در برخی از سرزمین های افریقا رایج و معمول است. وَر نزد ایرانیان و اُردال نزد اروپاییان عبارت بوده‌است از آزمایش های گوناگونی كه همپتكاران (۵) یا پیشمار و پسمار طی آن می‌بایستی راست گویی خود را به اثبات برسانند و خویشتن را از تهمت بزه كاری بزدایند و چون در زمان های پیشین كشف چنین حقایقی را دشوار می‌دیده‌اند،  به ناچار طی محاكمه ها و تشریفاتی بس پیچیده و مبهم دو طرف دعوا را می‌آزموده‌اند تا هر‌كدام كه از بوته ی آزمایش رستگار به درآید، ذیحق باشد و راست گو شناخته شود.

این گونه سنن و رسوم در همه جا و در میان همه ی قوم های متمدن و غیرمتمدن آن روزگاران رایج بوده‌است. از كهن‌ترین آثار یعنی از اوستا كتاب دینی زرتشتیان و ودا (٦) آیین‌نامه ی مذهبی برهمنان آگاهی های بسیاری در این باره می‌توان بیرون آورد. در ایران باستان ور را اقسام و انواعی گوناگون بوده‌است. در اوستایی كه امروز (۷) در دست داریم ، چندین‌بار از ورهای گوناگون یاد شده‌است ، مثلن در بند ۳ باب چهارم بخش هفتم دینكرد از سی‌وسه آیین و در بند ۳۳ باب بیستم فصل هشتم همین كتاب از آیینی به نام پایورو خوران pâuru khôrân و در بندهای ۳ و ۴ رشن یشت از پنج نوع ور: ورآتش ، ور برسیم (۸)، ور روغن ، ور شیر گیاهان (سمی) و ور سرشار ، نام برده می‌شود. از چه گونگی این ورها و شیوه ی اجرای آنان آگاهی دقیقی در دست نیست، ولی می‌توان به طور كلی ورآتش  و  ور روغن را جزء ورهای گرم (۹)  و ور برسم را در زمره ی ورهای سرد به شمار آورد.

آتور فرنبغ صاحب كتاب شهیر دینكرد در باب ۴۱ بخش هشتم كتاب خود معتقد است كه یكی از فصل‌های سكاتوم نسك (۱۰) Sakâtum Nask ورستان نام داشته كه در آن به تفصیل از ساختن ور سخن رفته‌است. بند ٦۴ از باب ۳۷ بخش هشتم دینكرد نیز بیانگر وجود دو نوع ور دیگر یعنی ور سخت و ور آسان در روزگاران دیرین ما است. 

در قدیم ترین سند كتبی سامیان یعنی تورات چندین‌بار به این‌گونه مطالب برخورد می‌كنیم. مثلن در پنجمین باب كتاب سفر اعداد (۱۱) مطالبی آمده كه خلاصه ی آن چنین است: « یهود خداوندگار اسراییل به پیامبرش موسا می‌گوید كه به امتت بگو: هرگاه زنی از شما به خیانت و بی‌وفایی به شوهرش متهم شد، باید او را كاهنی آب تلخ آلوده‌ای بنوشاند ، چنان چه آن آب در وی اثر بخشد و شكمش بالا آمد و پاهایش سستی گرفت، آن زن بزهكارست و در غیر این‌صورت بی‌آلایش».

ریشه ی واژه ی سوگند:

در نوشته های پهلوی بارها از واژه ی سوگند به عنوان لفظ مترادف با  ور استفاده می‌شود. در شاهنامه فردوسی (۱۲) و منظومه ی ویس و رامین (۱۳) نیز این واژه به معنی ور به كار برده شده‌است. سوگند در حقیقت خود یادآور یكی از ورهایی است كه در ایران باستان متداول بوده‌است زیرا سوگند به مثابه ی شناساگر گناه آبی بوده و آمیخته به گوگرد Gokarto – mand كه در داستان های سری  (دادگاه ها) به همپتكاران می‌نوشانیده‌اند تا صحت و سقم بزه آنان آشکار شود. در بند ۵۴ از باب چهارم وندیداد Vendidad برای نخستین‌بار به واژه ی سوكنت ونت Saokentavant  (۱۴) بر می‌خوریم. این لغت خود مركب از دو جزء است: نخست از بنیاد سوكنت Saokenta كه به معنی گوگرد است (۱۵) و دوم از ونت vant كه از پساوندهایی است (۱٦) که بسیار در  اوستا و فارسی باستان به کار رفته است و به معنی دارنده و یا مند (۱۷) است. لذا واژه ی سوكنت ونت برابر گوگرد مند و یا دارای گوگرد است ، چنان که مفسر پهلوی اوستا در زمان ساسانیان هم همین واژه را به پهلوی آن روزگاران به گوگردتومند gokarto – mand معنی كرده‌است. پس ریشه ی واژه ی سوگند پارسی همان سوكنت ونت اوستایی است و  چنان که پس از این ذكر خواهد شد، رفته‌رفته به مرور زمان مفهوم اصلی خود را از دست داده و امروزه به‌جای واژه ی قسم عربی به كار برده می‌شود.




ادامه مطلب


نوع مطلب : مقالات فارسی، ادبیات فارسی، 
برچسب ها : سوگند و رد پای آن در ادبیات فارسی، علی رهبر،
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 5 اسفند 1394
چهارشنبه‌سوری
West Vancouver, Chaharshanbe Suri, 19 mars 2008, 2.jpg
جشن چهارشنبه‌سوری سال ۲۰۰۹ در ونکوور، کانادا
نام رسمی جشن چهارشنبه‌سوری
یا جشن چهارشنبه پایان سال
برپایی توسط ایران
جمهوری آذربایجان
اقلیم کردستان
در میان ایرانی‌تباران آمریکا، اروپا، کانادا، استرالیا
جشن‌ها برافروختن آتش
پرش از روی آتش
قاشق‌زنی
آجیل مشکل‌گشای
فالگوش
شکاندن کوزه
آتش‌بازی
ترقه
فشفشه

چهارشنبه‌سوری که با نام‌های چهارشنبه آخر سال و شب چهارشنبه سرخ نیز شناخته می‌شود.یکی از جشن‌های ایرانی است که در شب آخرین چهارشنبهٔ سال (سه‌شنبه شب) برگزار می‌شود.


ادامه مطلب


نوع مطلب : ادبیات فارسی، مقالات فارسی، 
برچسب ها : چهارشنبه‌سوری،
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 3 اسفند 1394
خانه » همایش » علوم انسانی » ادبیات، فرهنگ » همایش ملی ادبیات غنایی، اردیبهشت ۹۵

همایش ملی ادبیات غنایی، اردیبهشت ۹۵

بازدید از این همایش: 786 بازدید
سطح برگزاری: ملی

اطلاعات برگزاری همایش
فراخوان مقاله همایش ملی ادبیات غنایی، اردیبهشت ۹۵، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد

برگزار کننده: دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد

مکان برگزاری:

امکان ارسال مقاله: بله

حوزه های تحت پوشش:   ادبیات، فرهنگ

تاریخ های مهم

تاریخ برگزاری: 22 اردیبهشت 1395

آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات:
مهلت ارسال  مقاله به همایش ملی ادبیات غنایی، اردیبهشت ۹۵ تمدید شد
  22 بهمن 94      5 اسفند 94

آخرین مهلت ارسال اصل مقالات:  22 بهمن 94      5 اسفند 94

اعلام نتایج داوری اصل مقالات:  15 اسفند 94

آخرین مهلت ثبت نام: 25 اسفند 94

اطلاعات تماس

دبیر علمی کنفرانس: دكتر محبوبه خراسانی

دبیر اجرایی کنفرانس: دكتر مهرداد چترایی

تلفن تماس با دبیرخانه: 42292165-031

وب سایت همایش: www.lyriclit95.iaun.ac.ir

ایمیل: lyriclit95@iaun.ac.ir

محورهای همایش

  • تاریخچه و سیر تحول و تطور ادبیات غنایی
  • ادبیات غنایی و بلاغت
  • ادبیات غنایی و ادبیات تطبیقی
  • ادبیات غنایی و ادبیات تعلیمی
  • ادبیات غنایی و حماسه
  • رویکردهای اعتقادی در ادبیات غنایی
  • عرفان در ادبیات غنایی
  • ادبیات غنایی و نقد ادبی
  • ادبیات غنایی و تاریخ
  • ادبیات غنایی و اسطوره
  • ادبیات غنایی و فرهنگ عامه
  • ادبیات غنایی و شعر آیینی
  • ادبیات غنایی و جنبش های سیاسی ـ اجتماعی
  • ادبیات غنایی و دفاع مقدس
  • روانشناسی ادبیات غنایی
  • جامعه شناسی ادبیات غنایی
  • سبک شناسی ادبیات غنایی
  • ادبیات غنایی و ادبیات کودکان
  • ادبیات غنایی و هنر
  • داستان و قصه در ادبیات غنایی
  • ادبیات غنایی و نسخه های خطی
  • گونه های غنایی در ادبیات عربی

پوستر کنفرانس

همایش (کنفرانس) ادبیات، فرهنگ  اردیبهشت 1395 ,همایش (کنفرانس) ملی ایران


اطلاعات همایش برگرفته از سایت www.lyriclit95.iaun.ac.ir می باشد.
تاریخ ثبت همایش: ۱۹ دی ۱۳۹۴




نوع مطلب : همایش ها، 
برچسب ها : همایش ملی ادبیات غنایی، اردیبهشت،
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 2 اسفند 1394





نوع مطلب : همایش ها، 
برچسب ها : پنجمین همایش ملی نقد ادبی، اردیبهشت ۹۵،
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 2 اسفند 1394





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ادبیات ایران وگیلان وتالش