تبلیغات
نازنوروز مهرگانی - گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی دانشگاه فردوسی مشهد
نازنوروز مهرگانی
اعتلای زبان وادبیات میهن عزیزم وپاسداشت بزرگان ادبی وعلمی این مملکت ،نیز همه پژوهشگران ادبیات در ایران و دنیا
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


این وبلاگ ازهمه کسانی که درعرصه ادبیات کشور فعال وصاحب نظر میباشند استقبال می کند ،همچنانکه به سالکان مبتدی این حوزه با احترام می نگرد و درخواست آنان را اجابت می نماید .گیلان پژوهان ومخصوصا تالش پژوهان وگویشوران تالشی در وبلاگ من سهم عمده ای دارند واین وبلاگ پژوهشهای آنان را ارج می گذاردوسعی درمعرفی آنان دارد.موسیقی سنتی نیز میتواند در حوزه کار ما باشد .صاحب این وبلاگ به صورت مستقیم وغیر مستقیم با دانشجویان زبان وادبیات فار سی وسایر رشته ها در ارتباط است و بدین جهت بعضی از پست ها رابه درخواست آنان دروبلاگ می آورم .به همین مناسبت سطح علمی مطالب میتواند نوسان داشته باشد.گاه به شکل تخصصی وگاه به صورت عام وهمه فهم. توفیق روز افزون برای همه .

مدیر وبلاگ :دکتراحمدرضا نظری چروده
مطالب اخیر
نظرسنجی
به کدامیک از موضوعات زیر بیشتر علاقه مند هستید؟











سرآغاز

پیشرفت و توسعه‌ی كشور در گرو نوآوری و خلاقیّت بوده و این مهم در پژوهش نهفته است، لذا پژوهش مبنای توسعه‌ی علمی كشور می‌باشد.

در دانشگاهها نیز توسعه و تقویت تحصیلات تكمیلی بسترساز و پیش‌برنده‌ی امور پژوهشی است، لذا دوره‌های تحصیلات تكمیلی از اهمیّت ویژه‌ای در آموزش عالی كشور برخوردارند. به گونه‌ای كه سهم ویژه‌ای از اعتبارات آموزشی كشور در این بخش هزینه می‌شود.

تربیت افراد متخصّص و آشنا با روش‌های پیشرفته‌ی تحقیق، همچنین دست‌یابی به جدیدترین مبانی آموزش و پژوهش به منظور رفع نیازهای جامعه و گسترش مرزهای دانش، از اهداف ویژه این بخش از آموزش عالی كشور است؛ لذا معاونت آموزشی و تحصیلات تكمیلی دانشكده‌ی ادبیات و علوم انسانی تلاش خود را متوجه ساماندهی امور مربوط به این بخش نموده، تا به گونه‌ای مؤثّر موانع و مشكلات آن را برطرف سازد.

تدوین پایان‌نامه، مهمترین و دشوارترین كارتحصیلی دانشجویان مقاطع تحصیلات تكمیلی، به ویژه رشته‌های علوم‌انسانی است، كه به عنوان كار عملی دانشجو، نقش تعیین‌كننده‌ای در خط مشی علمی و پژوهشی آینده‌ی آنها دارد. لذا معاونت آموزشی و تحصیلات تكمیلی دانشكده ادبیات و علوم انسانی با تهیه‌ی «آیین‌نامه‌ی ویژه تصویب، تدوین و نگارش پایان‌نامه» سعی در ارائه‌ی خدمات برتر برای این گروه از دانشجویان دارد.

از اعضای محترم كمیته‌ی تحصیلات تكمیلی دانشكده آقایان: دكتر نادرجهانگیری، دكتر محمد تقی‌ایمانپور، دكتر عباس طالب‌زاده، دكتر عبدا... رادمرد، دکتر محسن نوغانی و آقای دكتر جعفر یاحقی كه به خاطر ارایه‌ی طرح اولیه ما را در تدوین این آیین‌نامه یاری نموده‌اند، صمیمانه تقدیر و سپاسگزاری می‌شود. همچنین از مساعدت و راهنمایی‌های رئیس محترم سابق دانشكده ادبیات و علوم انسانی جناب آقای دکتر سیدعباس محمّدزاده و ریاست فعلی دانشکده جناب آقای دکتر هادی وکیلی، تقدیر و تشكر می‌شود.

همچنین از زحمات آقای محمدرضا امیری – مسؤول محترم تحصیلات تكمیلی دانشكده- و آقای حسین تفقدی که در تنظیم و نگارش این آیین‌نامه، تلاش نموده‌اند،  سپاسگزاری می‌نمایم.  

محمدرحیم رهنما                                      

معاون آموزشی و تحصیلات تكمیلی

دانشكده ادبیات و علوم‌انسانی

 

بخش اوّل: تصویب پایان‌نامه

مادّه‌ی‌1) انتخاب موضوع(عنوان پایان‌نامه):

از آن‌جا كه دانشجو پس از گذراندن پایان‌نامه، متخصّص زمینه‌ای كه در آن مورد كاركرده شناخته می‌شود، ناگزیر است عمری در آن قلمرو به پژوهش و تدریس بپردازد؛ لذا بسیار بجاست كه برای كسب توفیق بیشتر، موضوع پایان‌نامه را از حوزه‌ی مورد علاقه‌ی خود انتخاب نماید و برای انتخاب آن دقّت و حوصله‌ی كافی به خرج دهد.

انتخاب موضوع مورد علاقه و مناسب، از مراحل مهم پایان‌نامه است. در این زمینه لازم است با استادان متخصّص و باتجربه مشورت كرد و وقت مناسبی را برای انتخاب موضوع مناسب در نظرگرفت. لازم است دانشجویان مقاطع تحصیلات تكمیلی با توجّه به مهلت قانونی خود از همان نیمسال اوّل تحصیلی به فكر انتخاب موضوع پایان‌نامه باشند، تا با كمبود وقت و شتاب روبرو نشوند. لازم است دانشجو با توجه به سوابق موضوع مورد علاقه‌ی خود و مطالعه‌ی فهرست‌ها، بانك‌های اطلاعاتی پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی، از انجام كارهای موازی و انتخاب موضوعات تكراری پرهیز نماید.

رشته‌ی تحصیلی و علاقه‌ی دانشجو، دو عامل مهم در انتخاب موضوع پایان‌نامه‌اند. برای انتخاب موضوع باید قبل از هركاری اندیشید و با مشورت استاد راهنما و افراد صاحب‌نظر، همچنین جستجو در منابع علمی و كتاب‌شناسی‌ها و مراجعه به اینترنت، از تكراری نبودن موضوع انتخابی اطمینان حاصل نمود. موضوعات كلّی شایسته‌ی انتخاب برای عنوان پایان‌نامه نیستند و هرچه موضوع باریكتر، روشنتر و محدودتر باشد، توفیق دانشجو برای یافتن حرفی تازه و دیدگاهی ژرف بیشتر است. عنوان باید تازه، دقیق، رسا و جامع و مانع باشد.

مادّه‌ی2) تأیید موضوع پیشنهادی:

دانشجویان دوره‌ی دكتری، الزاماً، ودانشجویان دوره‌ی كارشناسی ارشد، ترجیحاً، باید حدّاكثر تا پایان‌نیمسال سوم، در جلسه‌ی گروه آموزشی، كه به صورت ویژه برای تصویب موضوع پایان‌نامه آنها تشكیل شده است، شركت نموده و به دفاع از موضوع پایان‌نامه و فرم تكمیلی پیشنهاده بپردازند. ارائه‌ی دلایل توجیهی و ضرورت انجام طرح، كاربردهای پژوهش و جنبه‌های نوآوری تحقیق پیشنهادی، از جمله‌ی مواردی است كه دانشجو باید در جلسه‌ی مزبور به ارائه‌ی آنها بپردازد.

· نحوه‌ی تصویب موضوع پایان‌نامه‌ی و فرم پیشنهاده دانشجویان كارشناسی ارشد(فصل هفتم آیین‌نامه‌ی آموزشی دوره كارشناسی ارشد)

تهیه پایان‌نامه، آخرین بخش دوره كارشناسی ارشد است كه طیّ آن دانشجو موظّف است در یك زمینه‌ی مربوط به رشته‌ی تحصیلی خود زیرنظر استادراهنما، به تحقیق و تتبّع بپردازد.

استاد راهنما با پیشنهاد دانشجو و موافقت استاد و تأیید كمیته تحصیلات تكمیلی، از اعضای هیأت علمی دانشگاه یا خارج از دانشگاه، با حدّاقل مرتبه استادیاری، تعیین می‌گردد. استاد مشاور به پیشنهاد استاد راهنما و پس از تأیید كمیته تحصیلات تكمیلی از بین اعضای هیأت علمی با متخصّصان و محققان داخل یا خارج از دانشگاه صورت می‌گیرد.

دانشجو، پس از مشورت و كسب موافقت یك تن از استادان صاحب‌نظر در ارتباط با موضوع پایان‌نامه‌ی خود،‌ باید پیشنهاد خود را پس از پایان‌نیمسال اوّل و قبل از شروع نیمسال سوم، با تكمیل نمودن فرم پیشنهاده‌ی پایان‌نامه(فرم شماره1)، اعلام و به طور رسمی آن را تسلیم گروه آموزشی جهت تصویب نماید.

در صورت عدم موافقت گروه آموزشی با موضوع پیشنهادی، دانشجو موظّف است موضوع جدیدی را مجدّداً به گروه آموزشی ارائه دهد.

· نحوه‌ی تصویب موضوع و فرم پیشنهاده پایان‌نامه‌ی دانشجویان دكتری (فصل سوم، پنجم و هفتم آیین‌نامه‌ی آموزشی دوره دكتری)

مسؤولیّت راهنمایی دانشجو از نخستین نیمسال تحصیلی بر عهده‌ی استاد راهنماست كه به درخواست دانشجو از میان اعضای هیأت علمی با مرتبه‌ی استادیاری و بالاتر(با سه سال سابقه‌ی تدریس یا تحقیق در دوره كارشناسی ارشد) با موافقت عضو هیأت علمی و تأیید گروه ذی‌ربط تعیین می‌شود. در صورت نیاز، به پیشنهاد استاد راهنما و تأیید گروه، مسؤولیّت راهنمایی رساله‌ی دانشجو را بیش از یك استاد راهنما، به طور مشترك، عهده‌دار می‌شوند. یك یا چندتن از اعضای هیأت علمی یا سایر متخصّصان (دارای مدرك دكتری یا حداقل مرتبه‌ی استادیاری یا استادیار پژوهشی) به عنوان استاد مشاور رساله‌ی دانشجو تعیین می‌شوند.

دانشجو موظّف است تا پایان نیمسال اوّل تحصیلی موضوع رساله‌ی خود را با هماهنگی استاد راهنما تعیین و فعّالیّت پژوهشی خود را آغاز نماید. دفاع از فرم تكمیل شده پیشنهاده رساله حدّاكثر تا پایان نیمسال سوم تحصیلی باید انجام شود. ممتحنین عبارت‌انداز: استاد(ان) راهنما، استاد(ان) مشاور، دو داور داخلی، نماینده شورای تحصیلات تكمیلی دانشگاه و در صورت نیاز یك داور خارج از دانشگاه فردوسی به پیشنهاد استاد راهنما و تأیید گروه.

گروه آموزشی پس از دریافت فرم تكمیل‌شده پیشنهاده، باید با تشكیل شورای گروه آموزشی، موضوع پیشنهادی را به تأیید آن برساند و پس از تكمیل موارد مربوط و مهر و امضای محل‌های تعیین‌شده در فرم‌ها، آنها را به بخش تحصیلات تكمیلی دانشكده بسپارد. موضوع پایان‌نامه پس از تأیید كمیته‌ی تحصیلات تكمیلی دانشكده ادبیات و علوم‌انسانی قطعیّت می‌یابد.

همزمان پس از تصویب طرح پیشنهاده، دانشجو موظّف است با مشورت گروه، فرم‌های شماره 2 و شماره 3، كه توضیحات مربوط به آن در پایان همین فصل آمده است، را نیز تكمیل نماید.

مادّه‌ی3) تعیین استاد راهنما:

(فصل سوم آیین‌نامه‌ی آموزشی دوره دكتری و مادّه‌ی شانزده آیین‌نامه‌ی آموزشی دوره‌ی كارشناسی ارشد)

برای دانشجویان كارشناسی ارشد، استاد راهنما با پیشنهاد دانشجو و موافقت استاد و تأیید كمیته‌ی تحصیلات تكمیلی از اعضای هیأت علمی مؤسسه یا خارج از مؤسسه باحدّاقل مرتبه‌ی استادیاری تعیین می‌شود.

برای دانشجویان دوره‌ی دكتری مسؤولیّت راهنمایی دانشجو از نخستین نیمسال تحصیلی برعهده‌ی استاد راهنماست كه به درخواست دانشجو از میان اعضای هیأت علمی با مرتبه‌ی استادیاری و بالاتر و با شرط موافقت وی و گروه آموزشی ذی‌ربط، تعیین می‌شود و با تصویب در كمیته‌ی تحصیلات تكمیلی دانشكده، قطعیّت می‌یابد.

تبصره‌ی 1. استاد راهنما، باید عضو هیأت علمی یكی از مؤسّسات بوده و حدّاقل دارای مرتبه‌ی استادیاری یا استادیار پژوهشی و برای رساله‌های دوره دكتری باید سه سال سابقه‌ی تدریس یا تحقیق در دوره كارشناسی ارشد داشته باشد. در صورت نیاز مسؤولیّت راهنمایی رساله‌ی دوره دكتری را بیش از یك استاد راهنما و به صورت مشترك، عهده‌دار می‌شوند.

تبصره‌ی2. در مقطع كارشناسی ارشد رشته‌هایی كه استادیار به اندازه‌ی كافی موجود نیست، استاد راهنما را می‌توان با تأیید كمیته‌ی تحصیلات تكمیلی دانشكده، از بین مربیان برجسته‌ی گروه، كه حدّاقل ده سال سابقه‌ی كار مفید آموزشی و پژوهشی دارند، انتخاب كرد.

مادّه‌ی 4) ارزیابی جامع:

(فصل ششم آیین‌نامه‌ی آموزشی دوره دكتری)

ارزیابی جامع در دوره دكتری، پس از پایان دوره‌ی آموزشی و حداكثر تا پایان نیمسال چهارم(پایان دومین سال تحصیلی) دانشجویان، باید انجام شود. این ارزیابی شامل قابلیّت‌های آموزشی (در راستای موضوع مصوب پایان‌نامه‌ی دانشجو) و پژوهشی (به طور مستقل یا در قالب فرم تكمیل شده پیشنهاده) است، كه به صورت كتبی و شفاهی توسط گروه آموزشی مربوط انجام می‌گیرد.

ارزیابی جامع توسط هیأتی باحضور: استاد(ان) راهنما و استاد(ان) مشاور، دو داور داخلی ـ دارای حداقل مرتبه‌ی استادیاری یا استادیار پژوهشی با سه سال سابقه‌ی تدریس یا تحقیق در دوره‌ی كارشناسی ارشد ـ و در صورت نیاز یك داور خارجی (خارج از دانشگاه فردوسی) و نماینده‌ی شورای تحصیلات تكمیلی دانشگاه، انجام می‌گیرد.

حدّاقل نمره قبولی ارزیابی جامع (با احتساب 70% نمره كتبی و 30% نمره شفاهی)، 15 است. در صورت عدم قبولی دانشجو در اوّلین ارزیابی، باید حدّاكثر تا پایان نیمسال بعد در ارزیابی دوم شركت كند و در صورت قبولی، دوره را ادامه دهد، در غیر این صورت از ادامه‌ی دوره‌ی دكتری محروم خواهد شد.

مادّه‌ی5) گزارش پیشرفت كار:

دانشجوی تحصیلات تكمیلی موظّف است پس از تصویب موضوع پایان‌نامه گزارش پیشرفت كار خود را در قالب فرم‌های مربوط (كه با همین عنوان تهیه شده است) به رؤیت و تأیید استاد راهنما و استاد مشاور برساند. این گزارش‌ها در پرونده‌ی دانشجو ثبت می‌شود.

مادّه‌ی6) زمان‌بندی:

دانشجوی تحصیلات تكمیلی موظّف است پس از تصویب موضوع پایان‌نامه، فعّالیّت‌های پژوهشی پایان‌نامه‌ی خود را در قالب فرم زمان بندی ارائه نموده و دو ماه مانده به پایان مهلت قانونی نسخه‌های نهایی را تحویل استاد راهنما و استاد مشاور دهد. جدول زمان‌بندی باید به تأیید استاد راهنما و مشاور رسیده و یك نسخه از آن را در اختیار گروه آموزشی مربوط و نسخه‌ی دیگری نیز در اختیار دفتر تحصیلات تكمیلی دانشكده قرار بگیرد.

پس از اعلام تصویب موضوع توسّط گروه آموزشی و كمیته‌ی تحصیلات تكمیلی دانشكده، باید نسبت به ثبت‌نام و انتخاب واحد درس پایان‌نامه در هر نیمسال تحصیلی(به صورت جداگانه و برای هر نیمسال) تا زمان برگزاری جلسه‌ی دفاع، مطابق مقرّرات موجود، اقدام گردد.

نیمسال‌های مجاز دانشجویان كارشناسی ارشد، چهار نیمسال است كه دانشجو باید در مدّت مزبور ضمن گذراندن دروس مربوط، از پایان‌نامه‌ی خویش نیز دفاع نماید. چنانچه دانشجو در این چهار نیمسال موفق به دفاع از پایان‌نامه‌ی خود نشود. باید نسبت به انتخاب واحد درس پایان‌نامه و ارسال فرم تكمیل شده تقاضای تمدید سنوات برای نیمسال پنجم تحصیلی اقدام كند.(فرم اشكال آموزشی)

چنانچه دانشجو در نیمسال پنجم هم موفق به اتمام كار نشود، باید نسبت به انتخاب واحد درس پایان‌نامه و ارسال فرم تكمیل شده تقاضای تمدید سنوات برای نیمسال ششم تحصیلی اقدام كند. لازم به ذكر است كه تمدید سنوات نیمسال ششم با موافقت شورای تحصیلات تكمیلی دانشگاه و با كسر یك نمره از سقف نمره‌ی پایان‌نامه انجام می‌گیرد. چنانچه دانشجویی در نیمسال ششم نیز موفق به دفاع از پایان‌نامه‌ی خود نشود، باید ضمن گذراندن مراحل فوق و كسب تأیید كمیته‌ی موارد خاص دانشگاه، ضمن كسر نمره از سقف نمره‌ی پایان‌نامه با دانشجویان نوبت دوم، مراحل تحصیلی خود را دنبال نماید.

مدّت مجاز تحصیل در دوره‌ی دكتری چهار سال است و در صورت ضرورت به پیشنهاد استاد راهنما و تأیید گروه مربوط، حدّاكثر تا دو نیمسال تحصیلی به این مدّت افزوده می‌شود.

توضیحات:

منظور از فرم شماره 1، فرم پیشنهاده (Proposal) است.

منظور از فرم شماره2، فرمی است در دو صفحه كه مربوط به تقاضای تصویب موضوع‌پایان‌نامه است.

منظور از فرم شماره3، فرم طرحهای پژوهشی مرتبه‌ی سوم است. این فرم كه برای پیش‌بینی و تأیید هزینه‌های پایان‌نامه است، پس از تكمیل توسط گروه آموزشی ذی‌ربط به معاونت پژوهشی جهت طرح در شورای پژوهشی دانشكده و تصویب آن ارسال می‌شود. پس از اتمام مراحل اجرایی پایان‌نامه دانشجو با مراجعه به معاونت پژوهشی دانشكده و ارائه‌ی مدارك لازم، میزان هزینه‌های انجام یافته‌ی مصوب را دریافت می‌كند.

)) لازم به ذكر است یك نمونه از فرمها، پیوست این آیین‌نامه می باشد((


 

 

 

 بخش دوم: مراحل تدوین پایان‌نامه

مادّه‌ی7) شیوه‌ی نگارش:

مهمترین بخش در تحصیلات تكمیلی، به ویژه در دوره‌ی دكتری، به عنوان فعالیت عملی و پژوهشی رشته‌های علوم‌انسانی، نگارش پایان‌نامه است. اگر پایان‌نامه به خوبی تنظیم شود، زمینه‌ی تخصّص و روش علمی دانشجو را مشخص كرده و او را برای ورود به عرصه‌ی دانش و پژوهش آماده می‌كند. بنابراین دانشجویان گرامی باید آن را جدّی پنداشته و در تحكیم فعّالیّت‌های علمی آینده خود از هیچ كوششی دریغ نورزند.

در این مرحله دانشجو موظّف است بر اساس اصول و چارچوب تعیین‌شده در بخش اصول نگارشی جزوه‌ی‌«راهنمای تدوین پایان‌نامه»، متن پایان‌نامه‌ی خویش را تدوین نماید. كنترل و تأیید این مهم بر عهده‌ی استاد راهنماست.

هر پایان‌نامه با توجه به رشته، موضوع و زمینه‌ی پژوهش، آرایش و پیرایش‌های خاص خود را می‌طلبد. به منظور كسب وجهه‌ی علمی و رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب، رعایت موارد زیر برای ایجاد حدّاقل هماهنگی و آراستگی ظاهری پایان‌نامه‌های دانشكده ادبیات و علوم‌انسانی، ضروری است:

صفحات آغازین؛ شامل:

· صفحه‌ی عنوان؛

· صفحه‌ی تأییدیه‌ی اعضای هیأت داوران پایان‌نامه؛

· صفحه‌ی اعلام حقوق چاپ و تكثیر؛

· صفحه‌ی سپاسگزاری ( در صورت نیاز كوتاه و ساده)؛

· صفحه‌ی چكیده؛

· فهرست مطالب.

صفحه‌ی اعلام حقوق چاپ و تكثیر:

این صفحه مربوط به اعلام حقوق چاپ و تكثیر، ترجمه، اقتباس و غیره است (متن آن به این شكل است: كلیه‌ی حقوق این اثر مربوط به دانشگاه فردوسی مشهد بوده و هر گونه سوء‌استفاده از آن پیگرد قانونی دارد).

صفحه‌ی سپاسگزاری:

در این صفحه پژوهشگر از افرادی كه در تهیه و تدارك پایان‌نامه به او كمك كرده‌اند، از قبیل: استاد راهنما، استاد مشاور، كاركنان كتابخانه و مركز رایانه، خطاط، مسؤول تایپ و سازمانها و ادارات (در پایان‌نامه‌های كاربردی) و... با جملات ساده و صمیمی سپاسگزاری می‌كند. سپاسگزاری نباید از یك صفحه بیشتر شود.

صفحه‌ی چكیده:

چكیده هسته‌ی اصلی یك پژوهش است كه با كمترین واژگان بیشترین مفاهیم را شامل: موضوع، اهداف، روش پژوهش و نتایج به دست آمده، بیان می‌كند.

ویژگیهای یك چكیده خوب، به شرح زیر است:

· موضوع، روش كار و نتایج پژوهش را نشان دهد.

· كوتاه، مستقل،‌ محكم و روان باشد.

· هماهنگ با ساختار اصلی تحقیق باشد و ارتباط منطقی بین داده‌های آن برقرار باشد.

· با زبانی روشن و قابل فهم به طرح مسأله و چگونگی پاسخ‌دادن به آن بپردازد.

· در چكیده بهتر است از فعل مجهول استفاده شود و نیازی به استناد و ارجاعات ندارد.

چكیده هر پایان‌نامه دست كم باید به دو زبان انگلیسی و فارسی در قالب فرم مربوط تهیه شده  به تأیید و امضای استاد راهنما برسد.

در رشته‌های زبان و ادبیات فرانسه و زبان و ادبیات عربی، ترجمه‌ی چكیده به زبان مربوط الزامی است.

چكیده فارسی در ابتدای پایان‌نامه پیش از فهرست مطالب و چكیده انگلیسی در پایان رساله و از سمت چپ پس از صفحه‌ی عنوان لاتین قرار می‌گیرند.

واژگان كلیدی: بین 5 تا 7 واژه است، در انتهای چكیده‌ها و به عنوان واژه‌های اساسی و پربسامد متن، راهنمای اصلی‌ترین مفاهیم پژوهش‌اند.

فهرست‌ها:

فهرست اختصارات، نشانه‌ها، جدول‌ها و نمودارها، عكس‌ها و نقشه‌ها همراه با فهرست مطالب و فهرست تفصیلی مطالب نیز جزو صفحات آغازین است.

مادّه‌ی 8) اجزای پایان‌نامه (ساختار پایان‌نامه):

هر تحقیق دارای سه بخش: مقدمه / پیش‌گفتار، متن و ارجاعات می‌باشد.

در بخش مقدمه، پژوهشگر به طرح مسأله، موضوع تحقیق، پرسش اصلی و فرعی تحقیق، ضرورت تحقیق، نتایج و اهداف و كاربردهای احتمالی آن می‌پردازد.

در بخش میانی، فصول اصلی پژوهش، به ترتیبی كه در طرح اوّلیّه توافق شده است، می‌آید.

در فصل پایانی، جمع‌بندی و نتیجه‌گیری صورت می‌گیرد.

 

ساختار پیشنهادی پایان‌نامه كه به تحقیقات تجربی متكی است:

· مقدمه / بیان مسأله: اهمیّت مسأله ـ هدف تحقیق ـ سؤالات اساسی تحقیق.

· طرح نظری: پیشینه‌ی تجربی ـ پیشینه‌ی نظری ـ چارچوب نظری ـ فرضیّات عمده ـ الگوی تحلیل نظری.

· روش تحقیق.

 ·یافته‌ها

· بحث و نتیجه‌گیری

پیش‌گفتار:

عبارت است از متنی كه حاصل سخن نویسنده در مقدّمه است و به عنوان عصاره‌ی مقدّمه نیز نامیده می‌شود. حدّاكثر در دو صفحه و به صورت كوتاه می‌آید. در این بخش پژوهشگر وارد جزئیات نمی‌شود و به ذكر نكات كلّی پایان‌نامه، اكتفا می‌كند.

مقدّمه:

پژوهشگر در مقدّمه به چگونگی انتخاب موضوع، پیشینه ی تحقیق، روش پژوهش و دستاورد كار می‌پردازد و زمینه‌ی اطلاعاتی لازم برای خواننده را در این بخش فراهم می‌كند. مقدّمه، جای طرح مباحث اصلی و بدنه‌ی تحقیق نیست، بلكه در آن تنها موضوع و پیشینه‌ی تحقیق با زبانی ساده به خواننده معرفی می‌شود و پس از برشمردن شیوه‌ی كار به نتایج كلّی پژوهش اشاره می‌شود. توجه به محورهای زیر در تهیه‌ی مقدمه‌ی پایان‌نامه ضروری است:

بیان مسأله / مقدمه

1. بیان مسأله و هدف تحقیق؛

2. بیان اهمیت موضوع از نظر پژوهش و علت توجه پژوهشگر به موضوع و انتخاب آن؛

طرح نظری

3. بیان پیشینه‌ی نظی و تجربی، چارچوب نظری، الگوی تحلیل نظری تحقیق(ادبیات تحقیق)؛

4. بیان فرضیّه‌های تحقیق؛

روش تحقیق

5. بیان روش و متد تحقیق؛

6. شیوه‌ی گردآوری مطالب و تحلیل داده‌ها؛

7. بیان مشكلات تحقیق؛

چكیده

8. گزارش فشرده و همراه با تفكیك از محتوای بخش‌ها و فصول (ساختار تحقیق).

9. در صورت لزوم تعریف مفاهیم و اصطلاحات؛

تبصره: دانشجویان می‌توانند بحث نقد و منابع و معرّفی منابع كار خود را در پایان مقدّمه و یا به صورت فصل اوّل به صورت جداگانه در قالب یك فصل مستقل مطرح كنند.

بدنه‌ی تحقیق:

از بخشهای اصلی پژوهش است كه می‌تواند در قالب چند بخش یا فصل مستقل باش. تعداد فصلها یا بخشها به موضوع و زمینه‌ی تحقیق بستگی دارد.  بخش‌بندی منظّم و منطقی تحقیق به فهم بهتر آن كمك می‌كند.

1) معرّفی و نقد چارچوب نظری تحقیق: اتكای ماهوی برخی از موضوعات پژوهشی، خصوصاً در پژوهشهای علوم‌انسانی، به سوابق و پیش‌زمینه‌های تاریخی تحقیق، گاهی ایجاب می‌كند كه محقّق قبل از طرح بحث اصلی خود، به سوابق و پیش‌زمینه‌های تحقیقی موضوع یا جایگاه بحث و زمینه‌های تاریخی آن نگاهی داشته باشد. مدخل یا زمینه‌ی بحث در واقع فصلی است كه در آن نویسنده بدون آن كه ناگزیر باشد تا همه‌ی سخنان خود را در چارچوب‌های دقیق تحقیقی ارائه كند، صرفاً گزارشی كلّی از سوابق تاریخی بحث اصلی خود ارائه نماید.

نتیجه‌گیری:

در فصل پایانی تحقیق، دستاوردها و یافته‌های پژوهشی با عنوان نتیجه‌گیری ارائه می‌شود. دستاوردهای اصلی پژوهش در این بخش جمع‌بندی شده و پژوهشگر در این بخش به شرح نكات مبهمی كه در تحقیق آنها را روشن نموده می‌پردازد، به گونه‌ای كه خواننده با نگاه اوّل حاصل كار نویسنده را دریابد.

نكته: دانشجویان ضمن بیان یافته‌های خود در قالب پیشنهاد نظری، لازم است نظریّات پیشنهادی خود را در موضوع مورد بحث و كارهایی كه در آینده لازم است دیگران انجام دهند را مطرح كنند.

مادّه‌ی9) ارجاعات:

ذكر مأخذ برای سخنان مهم ونظریّات ویژه نقل شده در یك متن تحقیقی، الزامی است. نقل قول به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌گیرد:

نقل قول مستقیم از نظریه‌ی علمی یا دستاورد فكری كسی باید داخل گیومه «...» بی‌كم و كاست و با نثر و انشای خود او باشد.

در نقل قول غیرمستقیم نیازی به آوردن عین عبارت نویسنده اصلی نیست و به دلیل طولانی‌بودن مطلب، خلاصه‌ی آن ذكر می‌شود و حاصل عبارت نویسنده با انشای دانشجو آورده می‌شود و نیازی به گذاشتن آن داخل گیومه نیست. در هر دو صورت،ذكر مأخذ الزامی است.

نسبت دادن نظریّات و سخنان دیگران به خود، تجاوز به حقوق معنوی آنهاست و به عنوان سرقت ادبی تلقی شده و پیگرد قانونی دارد. (Plagrism)

ارجاعات در پایان‌نامه‌های دانشكده ادبیات و علوم انسانی، به شیوه‌ی علمی و جهانی آن باید داخل متن نوشته شود. به این ترتیب كه هرجا لازم است در متن نوشته مأخذ داده شود، كمانك باز می‌كنیم و نام‌خانوادگی نویسنده، سال انتشار كتاب و پس از دو نقطه شماره صفحه‌ی مربوط را می‌آوریم و كمانك را می‌بندیم؛ مانند: (اسكولز، 1379: 107). برای منابع لاتین در متن فارسی نیز به همین شكل انجام می‌گیرد: (Davenport, 1981: 92)

معادل اصطلاحات نیز ترجیحاً داخل متن آورده شود، مانند: پیشنهاده (Proposal) به دانشجویان توصیه می‌شود از ارجاع دادن یا ارائه‌ی توضیحات در پاورقی یا پایان‌فصل خودداری كنند.

در ارجاعات به مأخذی برای بار دوم اگر بدون فاصله باشد، می‌نویسیم: «همان» و بعد هم شماره‌ی صفحه می‌آید، مانند:

(مسكوب، 1384: 37)

(همان: 45)

در این صورت لازم نیست كلمه «همان»، به صورت ایرانیك چاپ شود.

 

اگر نویسنده‌ای در یك سال چندین اثر چاپ كرده است، باید برای هر اثر حرفی اختصاری تعریف كرد (بر اساس ترتیب حروف الفبا) و آن را داخل كمانك پس از نام مؤلّف آورد. مثال:

در متن: (زرین‌كوب (آ)، 1375: 42)

در كتابنامه: زرین‌كوب، عبدالحسین(آ)، با كاروان حلّه، ...

در متن: (زرین‌كوب (ب)، 1375، 100)

در كتابنامه: زرین‌كوب، عبدالحسین(ب)، پله‌پله تا ملاقات خدا،‌...

 

اگر كتاب ترجمه یا تصحیح باشد، نام مترجم یا مصحّح فقط در كتابنامه پس از نام كتاب می‌آید. به این ترتیب كه پس از نام كتاب بلافاصله قبل از نام مترجم می‌نویسیم: ترجمه‌ی ... و قبل از نام مصحّح می‌نویسیم: به تصحیح...

در ارجاع به نسخ خطّی در داخل متن، باید ابتدا نام نویسنده (در صورت مشخص كردن) پس از ویرگول (ن. خ.) مخفّف نسخه‌ی خطّی و پس از آن شماره ثبتی نسخ‌ی خطّی پس از دو نقطه (: ) شمارة صفحه و قسمت مربوط به جهت آن صفحه كه با «الف» و «ب» مشخص می‌شود. مثلاً:

                          (خوانساری، ن.خ. شماره 11698:  1 الف)

و اگر نویسنده‌ی نسخه ناشناخته باشد، به این شكل عمل می‌شود:

                          (ن.خ. شماره 62: 1ب ـ 2 الف)

مادّه‌ی10) كتابنامه (منابع و مآخذ):

فهرست همه‌ی منابع و مأخذ در پایان با عنوان «كتابنامه» می‌آید. كتابنامه و منابع مورد استفاده در پایان‌نامه، بر اساس نام مشهور نویسنده‌(گان)، به شرح زیر الفبایی می‌شوند:

كتاب، نام خانوادگی، نام ] نویسنده‌(گان)[، (تاریخ انتشار داخل پرانتز)،‌ نام كتاب، نام و نام خانوادگی مترجم، نام ناشر: محلّ نشر.

مثال:

رضا قلی، علی، (چاپ دوم 1371)، جامعه‌شناسی خودكامگی تحلیل جامعه‌شناختی داستان صحّاك، نشرنی: تهران.

اشپولر، برتولد، (1369)، ایران در قرون نخستین اسلامی، ترجمه‌ی مریم میراحمدی، جلددوم، شركت انتشارات علمی و فرهنگی: تهران.

 Lucy, Niall,(2000), Postmodern literaryu Theory, An Anthology, Oxford, Blachwell Publishers Ltd.

 

مقاله: نام‌خانوادگی، نام ] نویسنده‌(گان)[، (تاریخ انتشار داخل پرانتز)، «عنوان مقاله داخل گیومه»، نام نشریه، دوره / سال، جلد، شماره صفحات مقاله.

مثال:         

محجوب، محمدجعفر، (1338)، «داستانهای عامیانه‌ی فارسی: ابومسلم نامه»، مجلّه‌ی سخن 10: 282 – 291، 380 ـ 386.

 

پایان‌نامه‌ها: نام‌خانوادگی، نام نویسنده، (تاریخ نگارش داخل پرانتز)، «عنوان پایان‌نامه داخل گیومه»، مقطع پایان‌نامه، نام دانشگاه.

 

همایش‌ها یا مجموعه‌ها: نام خانوادگی، نام ] نویسنده‌(گان)[، (تاریخ انتشار داخل پرانتز)، «عنوان مقاله داخل گیومه»، نام ویراستار(ان)، نام مجموعه مقالات، مكان همایش، شماره صفحات مقاله.

سایت‌های اینترنتی: نام خانوادگی، نام نویسنده (آخرین تاریخ و زمان تجدیدنظر در سایت اینترنتی)، «عنوان موضوع داخل گیومه»، نام و آدرس سایت اینترنتی به صورت ایرانیك.

Bretin, Andre; 1924, “ Manifest of Surrealism”,

http: // en. Wikipedia.org/wiki/ Surrealist, Manifesto.

تبصره: منابع انگلیسی استثنائاً جداگانه می‌آید.

 

- در یك كار تحقیقی نیازی به ذكر عناوین علمی و یا احترام‌آمیز، مانند: دكتر، مهندس، استاد، آیت‌ا...، حجت‌الإسلام و مانند آن، چه درحواشی و چه در كتابنامه، نیست.

- چنانچه كتابی دارای دو نویسنده باشد نام هر دو به ترتیب ذكر شده روی جلد كتاب نوشته می‌شود. در این صورت پس از نام‌خانوادگی افراد ویرگول و میان نام‌های نویسندگان خط تیره می‌آید.

- اگر كتابی از دو نویسنده بیشتر داشته باشد، نام خانوادگی و نام نفر اوّل به ترتیبی كه ذكر شد می‌آید و پس از آن هم عبارت «و دیگران» در فارسی و (and others) در انگلیسی افزوده می‌شود،‌مانند:

تجلیل، جلیل و دیگران (1375)، برگزیده متن ادب فارسی، ...

 


 

 

 

 

 

بخش سوم: مراحل پایانی و دفاع از پایان‌نامه

مادّه‌ی11) تایپ و صفحه‌آرایی:

پایان‌نامه باید روی كاغذ 4A و با استفاده از برنامه‌ی word در صفحه‌ی 24 سطری تایپ شود (حدّاكثر در 150 صفحه برای دانشجویان كارشناسی ارشد و 300 صفحه برای دانشجویان دكتری تنظیم گردد). كاغذ پایان‌نامه باید یكدست و از جنس كاغذ تحریر 70 گرمی باشد. لازم است از كاربرد تزیین و تفنّن در اطراف سطور خودداری شود. حروف متن نه درشت و نه ریز انتخاب شود. 14 لوتوس برای متن و عناوین با حروف سیاه، بسته به مورد، از 14 تا 18 لوتوس مناسب است.

محدوده‌ی خطوط باید معمولی و در همه صفحات به طور یكسان رعایت شود. فاصله‌ی سطور تا لبه‌ی بالایی و پایینی كاغذ و طرف چپ 3 و از سمت راست 5/3 سانتی‌متر اختیار شود. این محدودیت در مورد صفحات جدولها و نمودارها هم باید رعایت گردد تا هنگام صحافی مشكلی ایجاد نشود.

عنوان‌ها / تیترهای اصلی باید با حروف بزرگتر و سیاه چاپ شود. برای عنوان‌های فرعی می‌توان از حروف سیاه كوچكتر استفاده كرد.

مقدّمه و فصل‌ها باید بند ـ بند (پاراگراف بندی) باشد تا مطالعه‌ی آن به  سهولت انجام گیرد. سطر اول هر بند با نیم‌سانتی‌متر تورفتگی آغاز می‌شود. صفحه‌ی آغاز هر فصل / بخش باید از سطر پنجم شروع شود. در تنظیم مطالب، علاوه بر پاراگراف‌بندی باید از نقطه‌گذاری صحیح در حدّ اعتدال استفاده كرد، زیرا نقطه‌گذاری دقیق به فهم بهتر متن و در نتیجه ابلاغ روشنتر معنا به خواننده كمك می‌كند.

مادّه‌ی12) شماره‌گذاری صفحات:

هیچ یك از صفحات قبل از فهرست (بسم ا...، عنوان، اهدا و...) شماره‌گذاری نمی‌شود، اما در شمارش صفحات كل پایان‌نامه به حساب می‌آید. مثلاً اگر قبل از فهرست، دو صفحه‌ی عنوان و اهدا داریم، صفحه‌شماری فهرست از 4 آغاز می‌می‌شود.

توصیه می‌شود كه پایان‌نامه بر یك روی كاغذ تكثیر شود و پشت تمام صفحات سفید بماند.

مادّه‌ی‌ 13) استخراج مقاله:

استخراج مقاله از پایان‌نامه از ضرورت‌های مرحله‌ی پژوهشی تحصیلات تكمیلی و به عنوان تمرین كار پژوهشی دانشجو است. مقاله‌ی مزبور لزوماً با مشاركت استاد راهنما و به صورت مشترك بین استاد و دانشجو انجام می‌گیرد. از پایان‌نامه‌ی دوره دكتری لازم است دست كم یك مقاله با نام مشترك استاد و دانشجو قبل از جلسه‌ی دفاع دریكی از مجلاّت رسمی علمی ـ پژوهشی به چاپ برسد. مقاله‌ی مستخرج از پایان‌نامه‌ی كارشناسی ارشد، در صورت چاپ نشدن، باید به تأیید استاد راهنما برسد تا امتیاز آن در جدول مربوط به ارزشیابی پایان‌نامه محاسبه شود.

مادّه‌ی14) دفاع از پایان‌نامه:

پس از آماده‌سازی و تأیید استاد(ان) راهنما و مشاور گروه گروه آموزشی مربوط، (كه در دوره‌ی دكتری با برگزاری جلسه‌ی پیش دفاع فراهم می‌شود) مبنی بر قابل دفاع بودن پایان‌نامه، دانشجو باید فرم درخواست برگزاری جلسه‌ی دفاع (فرم شماره4) را از دفتر تحصیلات تكمیلی دانشكده تحویل  گرفته و پس از تكمیل آن و انجام مقدمات لازم با هماهنگی گروه آموزشی مربوط، نسبت به برگزاری جلسه‌ی دفاع از پایان‌نامه اقدام كند.

توجه1: موفقیّت در امتحان جامع و زبان انگلیسی و چاپ یا تأییدیه‌ی چاپ مقاله برای دانشجویان دوره‌ی دكتری، ‌قبل از برگزاری جلسه‌ی دفاع ضروری است.

توجّه2: به دلیل احتمال انجام برخی اصلاحات و تغییرات پیشنهادی، توصیه می‌شود پیش از برگزاری جلسه‌ی دفاع، از صحّافی نسخ پایان‌نامه خودداری شود.

مادّه‌ی15) مدارك فارغ‌التحصیلی:

پس از برگزاری جلسه‌ی دفاع و ثبت نمره‌ی پایان‌نامه در كارنامه‌ی  تحصیلی، دانشجو باید حدّاكثر پس از گذشت یك ماه نسبت به ارایه‌ی مدارك فارغ‌التحصیلی خود اقدام نماید. تاریخ دفاع از پایان‌نامه به عنوان تاریخ فارغ‌التحصیلی دانشجو محسوب می‌شود.


 

مدارك لازم جهت فارغ‌التحصیلی دانشجویان كارشناسی ارشد

مدارك لازم جهت فارغ‌التحصیلی دانشجویان دكتری

1. ریز نمرات(مسؤول تحصیلات تكمیلی دانشكده)

2. عكس 4* 3 شش قطعه

3. كارت دانشجویی

4. فتوكپی شناسنامه     دو برگ

5. اصل فرم ارزشیابی پایان‌نامه‌ی تحصیلی دانشجو

6. چكیده‌های پایان‌نامه به زبان‌های فارسی و انگلیسی از هر كدام 2 برگ

7. وجه تمبر 1000 ریال(مدیریت آموزشی دانشگاه)

8. یك نسخه از متن صحافی شده پایان‌نامه

1. ریزنمرات (مسؤول تحصیلات تكمیلی دانشكده)

2. عكس 4*3  9 قطعه

3. كارت دانشجویی

4. فتوكپی شناسنامه     دو برگ

5. اصل فرم ارزشیابی پایان‌نامه‌ی تحصیلی دانشجو

6. فرم چكیده‌های پایان‌نامه از هر كدام 6 برگ

7. وجه تمبر 1000 ریال (مدیریت آموزشی دانشگاه)

8. كارنامه‌ی جامع تحصیلی

9. سی دی متن پایان‌نامه و یك نسخه از متن پایان‌نامه‌ی صحافی شده

 

توجه: دانشجویان موظّف‌اند پس از برگزاری جلسه‌ی دفاع، اصلاحات پیشنهادی را در متن پایان‌نامه‌ی خود اعمال نموده و پس از صحافی (با رنگ جلد زرشكی روشن)، دانشجویان مقطع كارشناسی ارشد، 6 نسخه و دانشجویان دوره‌ی دكتری 8 نسخه از پایان‌نامه‌ی خود را به گروه آموزشی ذی‌ربط تحویل دهند.

 





نوع مطلب : معرفی مجلات داخل کشور، امتحان دکتری ادبیات، امتحان کارشناسی ارشدادبیات، عارفان، دروس امتحانی و منابع آزمون دکتری زبان و ادبیات فارسی (کد 2118) منابع آزمون دکتری سراسری زبان و ادبیات فارسی (مطابق با آخرین تغییرات آزمون سال 95)، سوالات امتحانی کارشناسی وارشد ودکتری، 
برچسب ها : ریزنمرات (مسؤول تحصیلات تكمیلی دانشكده) 2. عكس 4*3 9 قطعه 3. كارت دانشجویی 4. فتوكپی شناسنامه دو برگ 5. اصل فرم ارزشیابی پایان‌نامه‌ی تحصیلی دانشجو 6. فرم چكیده‌های پایان‌نامه از هر كدام 6 برگ 7. وجه تمبر 1000 ریال (مدیریت آموزشی دانشگاه) 8. كارنامه‌ی جامع تحصیلی 9. سی دی متن پایان‌نامه و یك نسخه از متن پایان‌نامه‌ی صحافی شده،
لینک های مرتبط :
          
جمعه 7 مهر 1396
جمعه 7 مهر 1396 ساعت 10 و 00 دقیقه و 41 ثانیه
سلام وبلاگتون زیباست جدی میگم دستتون درد نکنه مطلب خوشم امده سر بیشتر بهتون میزنم ممنون
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
ادبیات ایران وگیلان وتالش